Gigantul auto care își schimbă abordarea: cum vrea Renault să se reinventeze

de: Andrei Tilimpea
10 11. 2022

CEO-ul Renault, Luca De Meo, a prezentat un plan amplu de reorganizare pentru a pregăti producătorul auto pentru viitoarele tendințe auto.

Cea de-a treia fază a planului CEO-ului Grupului Renault, Luca de Meo, de a revigora producătorul francez de automobile, cândva bolnav, a început marți cu o reorganizare radicală care va transforma Renault într-o „companie de automobile de următoarea generație”.

De Meo și echipa sa au stabilizat finanțele Renault în cadrul planului său Renaulution lansat în ianuarie 2021 și a măsurilor anterioare de reducere a costurilor și au revizuit gama de mărci pentru a se concentra pe segmentul compact mai profitabil și a reduce capacitatea fabricii.

De Meo spune că pregătește Renault pentru megatendințele auto ale viitorului: Electrificarea, vehiculul definit de software și noile modele de mobilitate.

El și-a prezentat viziunea pentru Renault analiștilor într-un plan de 80 de pagini, la Paris.

Renault se reinventează – o nouă organigramă

În 2019, Renault era o „organizație matriceală complexă cu cel puțin patru dimensiuni: funcții, regiuni, mărci și Alianță”, a spus de Meo. „Responsabilitatea a fost împărțită și împrăștiată”. Pentru a eficientiza compania, De Meo a dat ingineriei sub conducerea fostului director PSA Gilles Le Borgne responsabilitatea pentru costul produsului și timpul, oferind mărcilor instrumentele necesare pentru a fi mai aproape de consumatori.

Acum, vor exista șase unități separate axate pe „afaceri viitoare care creează valoare”: Power, producând vehicule pe bază de combustie sub mărcile Renault și Dacia, precum și autoutilitare comerciale; Ampere, un spin-off al afacerii cu vehicule electrice care ar putea fi listat public din a doua jumătate a anului 2023; Horse (o asociere 50-50 cu Geely pentru a construi sisteme de propulsie bazate pe combustie, inclusiv hibrizi), Alpin și Mobilize.

„Organizația stimulează crearea de valoare”, a spus de Meo.

Renault se reinventează – lupta cu Tesla

Spinoff-ul EV Ampere este un efort de a capta o parte din magia pieței pur electrice, cum ar fi Tesla și BYD din China. De Meo spune că va beneficia de peste un deceniu de experiență în vehiculele electrice la Renault, precum și de o rețea de fabrici de asamblare din nordul Franței care, spune el, va putea construi o mașină electrică în mai puțin de 10 ore până în 2025, chiar și mai jos decât un anumit lider EV pe care nu l-ar numi.

Dar o listare publică a lui Ampere – despre care De Meo spune că va fi un producător de automobile „cu drepturi depline”, cu o gamă de șase modele până în 2030 – pare departe de a fi sigură, în ciuda obiectivului pentru a doua jumătate a anului 2023.

Renault se reinventează – mai multă tehnologie

Renault are deja parteneriate bine mediatizate cu Qualcomm (pentru cipuri) și Google (pentru sisteme de infotainment, printre altele), dar De Meo a anunțat legături mult mai cuprinzătoare. Qualcomm va lua o participație la Ampere și va dezvolta în comun o platformă de calcul pentru vehiculele electrice.

Android Automotive de la Google alimentează în prezent sistemul de infotainment din Megane E-Tech și noul SUV Austral. Google lucrează acum cu Renault pentru a dezvolta împreună un „OS auto” bazat pe Android Automotive, dincolo de infotainment, în ceea ce De Meo spune că este o premieră în industrie. „Beneficiăm de puterea unui startup, Google fiind capabil să atragă cei mai buni dezvoltatori de software din lume”, a spus el.

Unul dintre obiectivele creării unui astfel de „vehicul definit de software” este de a menține cumpărătorii legați de sistemul post-vânzare al Renault, pe tot parcursul ciclului de viață al mașinilor lor. „Cu cât stau mai mult, cu atât câștigăm mai mulți bani”, spune el. „Este un algoritm destul de simplu.”

Dacia, o mină de aur

De Meo a dezvăluit o serie de cifre neraportate anterior despre marca low-cost Dacia, care tocmai a avut o schimbare de imagine și a lansat cel mai bine vândut crossover de dimensiuni compacte Jogger. Marja pentru Dacia este „peste 10%”, a menționat el, cu o nouă țintă, asemănătoare premium, de 15% pentru 2030. Fabricile sale, din România și Maroc, funcționează la 120% din capacitate, iar costurile de distribuție sunt jumătate din media vest-europeană.

Profiturile Dacia vor fi sporite de vehicule mai compacte bazate pe o platformă extinsă CMF-B pentru mașini mici, similară Joggerului, care va dubla marjele în comparație cu mașinile mici precum Sandero. Primul este Bigster, care va fi urmat de alte două modele până în 2030.

Un dezavantaj pentru Dacia este că o combinație planificată cu Lada din Rusia pare să nu fie acum pe masă după ce Renault și-a vândut activele din acea țară în urma invaziei Ucrainei. .